Afgelopen week luisterde ik naar een Podcast van Vevida Academy over e-mail marketing:
“Meer omzet met het juiste onderwerp in je mailings”
Door de opkomst van Social Media denken veel ondernemers dat het einde van e-mail in zicht is. Toch is het nog steeds dé nummer 1 marketing tool om je klanten te bereiken.
Dé nummer 1 marketing tool
Een lezer beoordeelt je mail op onderwerp. Zeker nu mail vooral gecheckt wordt vanaf een mobiele telefoon. Hierbij zie je enkel het onderwerp dus het belang van een sprekend onderwerp is des te groter.
Ik deel kort de 10 tips die ik uit de Podcast haalde.
10 TIPS: Hoe moet een doeltreffende onderwerpregel er uitzien?
- Het moet pakkend zijn. “Dit wil ik lezen”. (dat lijkt vanzelfsprekend 😉
- Overweeg het gebruik van emoticons ‼️⚠️?. Hier zijn de meningen over verdeeld maar deze blijken wel de aandacht te trekken.
- Speel met je onderwerp in op de emotie van je lezer. Vergelijk een onderwerp als “10 SEO tips” eens met “10 SEO valkuilen”. Ervaar je zelf het verschil in emotie?
- Stuur jezelf steeds een testmail. Of meerdere testmails. Hoe wordt dit getoond op je desktop/mobiele versie. Spreekt het aan? Vallen er woorden weg? Pas indien nodig x keren aan.
- Het woord “Google” doet wonderen in je onderwerp. (Wat niet inhoudt dat je dit woord nu natuurlijk ook moet gaan gebruiken indien het nergens naar refereert 😉
- Het aantal tekens van je onderwerp voor Desktop is 60, voor mobiel 28. Hoe breekt de onderwerpregel af in beide versies?
- Personaliseer je mail. Spreek je lezer aan. Ben jij op zoek naar…? Heb jij behoefte aan… ? en voeg zijn/haar naam toe.
- Overweeg of het nodig is om in de “u”vorm te spreken. “Je” is niet meer zo hard als vroeger.
- Beperk het gebruik van hoofdletters en leestekens waardoor je mail mogelijk sneller in de spam terecht komt.
- Gebruik je Mailchimp? Vul dan zeker een snippet van je bericht in.
Welke tip ontbreekt volgens jou nog in dit rijtje?