“Indra, hoe vaak moet ik posten per week?” Een vraag die me heel vaak gesteld wordt. Wellicht stel ik je teleur maar een eenduidig en snel antwoord kan ik je helaas niet geven.
Welke factoren spelen een rol?
Er spelen namelijk verschillende factoren een rol hierin. Je doel, beschikbare tijd, doelgroep, kanaal , content,…
En een belangrijke factor die hierbij een rol speelt is… de LEVENSDUUR van je post! En die verschilt per kanaal. En natuurlijk per post. Idealiter post je je nieuwe post, zodra je laatste bericht nauwelijks nog nieuw bereik krijgt. Maar hoe weet je wanneer dat is?
Maar hoe weet je wanneer dat is?
Coosto deed hier een onderzoek naar bij duizenden posts op verschillende kanalen met volgende conclusie:
Instagram : 1 x per 3 dagen. Posts op Instagram hebben een relatief lange levensduur. Na een volle dag hebben ze gemiddeld genomen slechts 50% van hun uiteindelijke bereik behaald.
Facebook: 1 x per 2 dagen. Facebook-posts schieten de eerste dag de hoogte in. Na dag 1 staat er gemiddeld al 67% van het uiteindelijke bereik op de teller.
LinkedIn: 1 x per 3 dagen. LinkedIn staat bekend als het platform waar posts de langste levensduur hebben. Na de eerste dag is minder dan de helft van het uiteindelijke bereik na een volle week behaald.
Twitter: iedere dag. Na de eerste dag heeft een gemiddelde tweet al 84% van zijn totaal aantal impressies na een week behaald.
Je kunt bovenstaande als richtlijn hanteren in jouw zichtbaarheid.
Maar laat je er ook niet door gek maken. Ga vooral voor kwaliteit en blijf dicht bij jezelf! Hanteer jij een fix aantal posts per week of ben jij “go with the flow”