Benieuwd hoe verschillende soorten content presteren op Instagram?
Marketing Platform HypeAuditor analyseerde afgelopen zomer 77,6 miljoen Instagram posts en kwam met dit resultaat:
Het populairste en meest gebruikte type content waren foto posts (42,2%). Carrousels (=fotopost met meer dan 1 foto) staan op de tweede plaats met 26,2% van alle posts. Reels staan op de derde plaats: 22,1%.
💡 Weetje: Juli was trouwens de laatste maand dat Instagram een onderscheid maakte tussen Videoposts en Reels. Sinds augustus worden alle nieuwe videoposts van minder dan 15 minuten gedeeld als Reels.
❗️Kijk je echter naar het aantal ontvangen likes en geschat bereik dan zie je dat Reels op de eerste plaats staan met 35,4% en 33,8%. Qua bereik meteen gevolgd door foto posts.
Het lijkt erop dat Instagram Reels voorrang gaf/geeft? boven andere soorten content.
Uit mijn eigen statistieken blijkt absoluut ook dat het bereik van mijn Reels vele malen groter is dan mijn foto berichten. Vooral bij niet-volgers! De likes op mijn berichten (mix van foto’s & carroussels) zijn echter het dubbele van Reels!
En nee, likes is niet waar het allemaal om draait. Maar geldt in dit geval wel als indicator voor het vergelijken van deze contentvormen.
Ondanks dat Reels zo’n enorm bereik hebben en booming zijn op Instagram, pleit ik nog altijd voor een mooie mix van verschillende contentvormen. Niet iedereen houdt namelijk van de snelle, snackable Reels content.
Maar investeer absoluut in de creatie van Reels als onderdeel van je mix! Net omdat het nog “maar” als 1/5e van alle contentvormen gebruikt wordt, kan jij je onderscheiden bij je volgers.
Wissel jij je content al af met Reels? Hoe kijk jij naar de resultaten van dit onderzoek?