8 waardevolle tips voor het opbouwen en onderhouden van je personal branding
Vandaag een extra cadeautje voor jou. Ik deel hieronder 8 waardevolle tips die ook jou helpen bij het opbouwen én onderhouden van je Personal Branding.
Wil jij weten hoe jij ‘concurrentie’ achter je laat? Neem dan zeker even de tijd om verder te lezen. Én te gaan DOEN!
“When you brand yourself properly,
the competition becomes irrelevant”
Door jezelf te zijn en te laten zien, precies zoals jij bent, trek je ook klanten aan die bij jou passen! Klanten bij wie je die fijne ‘click’ voelt en met veel plezier samenwerkt.
2 weken geleden werd ik door een collega onderneemster aangenaam verrast met onderstaande LinkedIn bericht:
“🔗Indra Kusters🔗 – Instagram Specialist en Zichtbaarheidscoach.
Ze is een ECHT leuk persoon om te kennen en hoewel we elkaar nooit persoonlijk hebben ontmoet, heb ik het gevoel dat ik haar ken door haar ongelooflijke personal branding. Ze geeft Instagram workshops, is Nederlands (🇳🇱) en geeft geweldige toepasbare content tips voor beginnende ondernemers met social media! Zij is een andere vrouw in deze serie die je moet leren kennen!”
Tijdens mijn Masterclass deelde ik 8 tips die mij helpen mijn Personal Branding op te bouwen én te onderhouden. En de eerste 2 zijn mijn inziens de aller, aller, allerbelangrijkste om aan te pakken!
Ook benieuwd?
Hier komen ze:
1.Jezelf zijn
Durf jij jezelf te zijn en te laten zien online? Die enige, echte JIJ! Je hoeft je online echt niet anders voor te doen dan je in “real life” bent. Wees ook online wie je bent. Laat je emotie zien. Praat jouw unieke taal. Wat maakt jou uniek?
Door te zijn wie je bent, trek je de juiste potentiële, leukste klanten aan. Mensen die echt bij je passen. Die zich kunnen identificeren. Die graag aanhaken. Geïnspireerd worden. Zo werk je aan het opbouwen van langdurige relaties. Wees altijd een eersteklas versie van jezelf, in plaats van een tweederangs van een ander.
2.Verbinding
Zorg voor verbinding. Zie het als een eerste date. Als jij alleen maar over jezelf praat, volgt er geen volgende date. Verbinden doe je vanuit oprechtheid. Interesse. Niet alleen posten. Social Media is geen eenrichtingsverkeer.
Verbind door het gesprek aan te gaan in privé berichten, je stories, onder je content en de content van een ander.Wees sociaal, praat terug en maak hier tijd voor vrij! Ontdek de beloning van jouw 1-op-1 aandacht & verbinding.
3.Focus
Zorg voor een focus op je doel, doelgroep en kanaalkeuze. En die doelgroep heb je wellicht niet meteen helder bij de start van je bedrijf. Toen ik net begon met ondernemen 5 jaar geleden was iedereen mijn doelgroep. Ik wilde geld verdienen. En zei geen neen. Gaandeweg ontdek je als vanzelf wie je ideale klant is. Wat het weer makkelijker maakt om passende content te creëren.
4.Content is king
Het allerbelangrijkste binnen je content is waarde toevoegen voor jouw ideale klant! Bij het bouwen aan je personal brand is het belangrijk voldoende content te delen die verbindt (achter de schermen, persoonlijke verhalen).
Wissel af in content vormen (foto, video, tekst, podcast, blog,…). En zorg voor aantrekkelijk beeldmateriaal.
5.Consistentie
Consistentie gaat niet alleen om de herkenbaarheid in je huisstijl. Maar ook om de frequentie van zichtbaar zijn. Je blijft beter op het netvlies van je leuke volgers hangen als je met regelmaat post.Content batchen, een content plan en planning tools helpen heel goed om je consistentie te waarborgen.
6.Geduld
…is een schone deugd (op z’n Vlaams ). Bouwen aan je personal branding en de vruchten hiervan plukken kost tijd. En dus geduld. Een proces van leren kennen, verbinden en vertrouwen bouw je niet van vandaag op morgen. Onthoud dat de aanhouder wint!
7.Kennis
Kennis en plezier gaan vaak hand in hand. Hoe meer kennis jij hebt, hoe leuker het wordt. Dus verdiep je in die cursus, masterclass, training om bepaalde tools of kanalen helemaal onder de knie te krijgen en er alles uit te halen
8.Plezier
Experimenteer. Speel. Zie dit hele proces als een groot experiment. Een grote speeltuin waarin je niet kunt falen. Alleen leren en groeien.
Uit de rondvraag die ik tijdens de Masterclass deed, bleek dat de uitdaging in het opbouwen van Personal Branding vooral zit in zichtbaar durven zijn én blijven, tijd, jezelf onderscheiden en niet weten waar te beginnen.