Algemene voorwaarden
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt met de volgende definities bedoeld:
- Opdrachtnemer: INDRA Marketing & Communicatie, gevestigd te (6015 AD) Neeritter, aan de Driessensstraat 7, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 71759786 en rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw I. Sievers-Kusters.
- Opdrachtgever: de natuurlijk- of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het leveren van Producten en/of diensten.
- Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt vanuit een beroep of bedrijf die aan Opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het leveren van Producten en/of diensten.
- Producten en/of diensten: alle Producten en/of Diensten met betrekking tot advisering, begeleiding, ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en social media en aanverwante (digitale) Producten en/of diensten, zoals e-books, masterclasses, card deck, etc.
- Overeenkomst: iedere schriftelijke afspraak tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer tot het leveren van Producten en/of Diensten door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever.
- Schriftelijk: zowel per briefpost als digitaal, mits de identiteit van afzender en de authenticiteit van het bericht kunnen worden vastgesteld.
- Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever gezamenlijk.
Downloaden
Algemene voorwaarden liever downloaden? Dat kan ook.
Artikel 2. Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Opdrachtnemer INDRA Marketing en Communicatie en een Opdrachtgever waarop Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard en alle handelingen die door Opdrachtnemer in het kader van de uitvoering van de overeenkomst worden verricht, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
- Deze voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Opdrachtnemer, waarbij voor de uitvoering daarvan derde partijen worden betrokken. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de door deze derde partijen geleverde Producten en/of diensten.
- Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts mogelijk voor zover deze schriftelijk, voorafgaand met Opdrachtgever, zijn overeengekomen.
- Opdrachtnemer wijst de toepasselijkheid van de standaardvoorwaarden gehanteerd door de Opdrachtgever, of waarnaar door de Opdrachtgever wordt verwezen uitdrukkelijk van de hand.
- In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de overeenkomst en die in deze voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de overeenkomst.
- Het door een partij niet uitoefenen van enig recht of het niet aanwenden van enig rechtsmiddel houdt geen afstand van dat recht of rechtsmiddel in.
- Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen dan in overleg treden om een nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigende bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
- Opdrachtnemer heeft het recht deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen zullen per e-mail aan Opdrachtgever kenbaar worden gemaakt en gaan in op de dag na de dag dat de gewijzigde voorwaarden aan Opdrachtgever zijn toegezonden. Enkel een Consument heeft het recht om de Overeenkomst te ontbinden indien hij niet akkoord gaat met de gewijzigde algemene voorwaarden. Een zakelijke Opdrachtgever is verplicht de gewijzigde voorwaarden te accepteren.
Artikel 3. Offertes
- Alle offertes, in welke vorm dan ook gedaan, zijn vrijblijvend in de zin dat Opdrachtnemer een gedaan aanbod uiterlijk binnen 5 dagen na aanvaarding daarvan door Opdrachtgever mag herroepen. Tenzij anders aangegeven hebben gemaakte offertes een geldigheid van 30 dagen, zijn deze gebaseerd op uitvoering van de opdracht onder normale omstandigheden en gedurende normale werkuren en zijn deze onder voorbehoud van beschikbaarheid.
- Aanbiedingen kunnen gebaseerd zijn op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens. Indien na offerte blijkt dat de verstrekte gegevens afwijken van de heersende omstandigheden, dan kunnen er geen rechten worden ontleend aan door Opdrachtnemer gedane aanbiedingen.
- Offertes worden schriftelijk gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.
- Opdrachtnemer kan niet aan haar offertes worden gehouden indien Opdrachtgever, naar termen van redelijkheid en billijkheid en in het maatschappelijk verkeer gangbare opvattingen, had behoren te begrijpen dat de offerte of een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing, verschrijving, druk-, zet- of typefout bevat.
- Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot levering van een deel van de in de offerte begrepen zaken en/of tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
- Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten of nabestellingen.
Artikel 4. Totstandkoming en wijziging van de overeenkomst
- Een overeenkomst tussen Partijen komt tot stand op het moment dat de door Opdrachtnemer en de Opdrachtgever ondertekende offerte of overeenkomst door Opdrachtnemer retour is ontvangen, dan wel op het moment dat Opdrachtnemer op (mondeling) verzoek van de Opdrachtgever is begonnen met de uitvoering van de werkzaamheden voor de Opdrachtgever en deze daar niet tegen heeft geprotesteerd.
- Indien Opdrachtgever zonder een daaraan voorafgaande offerte aan Opdrachtnemer een opdracht verstrekt, komt de Overeenkomst pas tot stand na schriftelijke bevestiging daarvan door Opdrachtnemer.
- Indien de acceptatie van een offerte al dan niet op ondergeschikte punten afwijkt van de offerte, komt de Overeenkomst pas tot stand indien Opdrachtnemer schriftelijk met deze afwijkingen heeft ingestemd.
- Indien zich omstandigheden voordoen die ten tijde van het sluiten van de overeenkomst niet voorzienbaar waren en nakoming van de overeenkomst substantieel beïnvloeden, zullen partijen in gezamenlijk overleg en naar redelijkheid en billijkheid een oplossing proberen te vinden die recht doet aan de belangen van beider partijen in het kader van deze overeenkomst.
- Wijzigingen van of aanvullingen op deze overeenkomst zijn alleen rechtsgeldig indien deze schriftelijk en uitdrukkelijk zijn overeengekomen.
- Wijzigingen kunnen met zich meebrengen dat de uitvoerings- of leveringstermijn wordt overschreden, hetgeen voor rekening en risico van Opdrachtgever komt en hetgeen geen grond voor ontbinding oplevert.
- Eventuele mondelinge toezeggingen en afspraken hebben geen werking, tenzij deze schriftelijk door een partij zijn bevestigd.
Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst en verplichtingen Opdrachtgever
- Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Op Opdrachtnemer rust slechts een inspanningsverplichting, geen resultaatsverplichting daar een geslaagd resultaat tevens afhankelijk is van de inzet en motivatie van Opdrachtgever zelf en externe factoren. Uiteraard geldt er wel leveringsplicht voor de Producten en/of diensten.
- Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Deze algemene voorwaarden zijn tevens van toepassing op door derde partijen geleverde Producten en/of diensten.
- Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig of volledig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens het gehanteerde tarief aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
- Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke informatie niet, niet juist of onvolledig wordt verstrekt, is Opdrachtnemer niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook.
- Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd. Opdrachtnemer heeft bij uitvoering in fasen tevens het recht om iedere fase afzonderlijk te factureren aan Opdrachtgever.
- De overeenkomst wordt aangegaan voor de periode zoals overeengekomen in de Overeenkomst, tenzij uit de aard van de Overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
- Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn, mits Opdrachtnemer dit schriftelijk en met redenen omkleed bij Opdrachtgever heeft aangegeven. Overschrijding van een termijn geeft Opdrachtgever nimmer het recht de overeenkomst te beëindigen of de betaling van de facturen op te schorten of achterwege te laten.
- Opdrachtgever is verplicht Opdrachtnemer, indien van toepassing, toegang te verschaffen tot de locatie, het pand c.q. de ruimte dan wel deze beschikbaar te stellen alwaar de overeengekomen diensten c.q. werkzaamheden eventueel door Opdrachtnemer zullen worden uitgevoerd, alsmede de daarvoor benodigde (facilitaire en/of sanitaire) voorzieningen, aansluitingen en door Opdrachtnemer benodigde materialen.
- Opdrachtgever is verplicht de gegevens uit de eventueel ontvangen ontwerpen, concepten, etc. te allen tijde door te lezen en te controleren op juistheid en eventuele onjuistheden en feedback zo spoedig mogelijk door te geven aan Opdrachtnemer. Opdrachtgever dient eventuele wijzigingen en feedback binnen 14 dagen na toezending daarvan aan Opdrachtnemer kenbaar te maken. Bij het niet of niet tijdig reageren, wordt het ontwerp of concept als definitief beschouwd en is Opdrachtgever betaling daarvoor verschuldigd.
- Opdrachtgever mag eventueel verkregen inlogcodes voor bij Opdrachtnemer afgenomen digitale producten of diensten zoals cursussen, meditaties, etc. nimmer aan derden verschaffen of doorsturen.
- Opdrachtgever is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor:
– zijn eigen gezondheid en gesteldheid tijdens deelname aan workshops of events;
– het opvolgen van instructies en aanwijzingen door Opdrachtnemer;
– het gebruik van de Producten en diensten voor de doeleinden waarvoor deze zijn bedoeld;
– het behalen van de door Opdrachtgever beoogde of gewenste doelstellingen en resultaten;
– indien van toepassing de beveiliging van de locatie, het pand c.q. de ruimte waar Opdrachtnemer eventueel de dienstverlening dient uit te voeren;
– indien van toepassing het voorzien van de locatie waar de training en/of workshop plaatsvindt van alle benodigde materialen en hulpmiddelen die benodigd zijn voor de uitvoering van de dienstverlening door Opdrachtnemer;
– indien van toepassing het voorzien van elektra, sanitair en overige aansluitingen die benodigd zijn voor de uitvoering van de dienstverlening van Opdrachtnemer op de locatie waar deze dienstverlening wordt uitgevoerd;
– indien van toepassing het verkrijgen van de benodigde vergunningen voor de locatie, het pand c.q. de ruimte waar de dienstverlening door Opdrachtnemer wordt uitgevoerd en het voldoen aan de wettelijke vereisten;
– het veilig bewaren van inloggegevens, tevens daaronder inbegrepen de inloggegevens van (social media) accounts die Opdrachtgever in het kader van de uitvoering aan Opdrachtnemer heeft verstrekt.
Artikel 6. Opschorting, ontbinding en opzegging van de overeenkomst
- Bij eventuele duurovereenkomsten voor bepaalde of onbepaalde tijd hebben Partijen het recht de duurovereenkomst door schriftelijke opzegging (tussentijds) te beëindigen tegen het einde van een kalendermaand, met inachtneming van een opzegtermijn van één maand.
- Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden, indien:
a.De Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
b.Na het sluiten van de overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen;
c.De Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
- Indien door de vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van Opdrachtnemer kan worden gevergd dat zij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen, heeft Opdrachtnemer het recht de overeenkomst te ontbinden;
- Indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd, heeft Opdrachtnemer het recht de overeenkomst te ontbinden.
- Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, heeft Opdrachtnemer recht op vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Eventuele toegang tot digitale Producten en/of diensten wordt dan per direct beëindigd.
- Indien Opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en overeenkomst.
- Indien Opdrachtnemer op de gronden als genoemd in dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is zij uit dien hoofde op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan of schadeloosstelling
- De overeenkomst eindigt met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst in onderstaande gevallen. Partijen zijn in de hieronder genoemde gevallen tegenover elkaar nimmer gehouden enige schadevergoeding te voldoen.
- a) faillietverklaring dan wel surseance van betaling van een van de Partijen;
- b) staking van de bedrijfsactiviteiten van een van de Partijen;
- c) verplaatsing van de bedrijfsactiviteiten van een van de Partijen;
- d) overlijden van de Opdrachtnemer
- e) ziekte van de Opdrachtnemer, langer dan 60 dagen
De vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 7. Annulering
- Het herroepingsrecht van 14 dagen geldt niet voor zakelijke Opdrachtgevers en maatwerk Producten en/of diensten.
- Enkel indien er sprake is van een koop op afstand (digitaal of telefonisch) door een Consument, heeft de Consument het recht om binnen 14 dagen de aankoop zonder opgave van redenen te herroepen. Omdat de Producten en/of diensten die Opdrachtnemer aanbiedt enkel bedoeld zijn voor zakelijke Opdrachtgevers, geldt er geen herroepingsrecht.
- Ingeval Opdrachtgever de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering daarvan wenst te annuleren, is hij aan Opdrachtnemer vergoeding van de reeds gemaakte kosten alsmede een door Opdrachtnemer nader te bepalen schadevergoeding verschuldigd. Deze aanvullende schadevergoeding omvat alle door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Opdrachtnemer heeft het recht voornoemde schadevergoeding alsmede de reeds gemaakte kosten als volgt te fixeren en aan Opdrachtgever in rekening te brengen:
Fysieke en/of digitale Producten en/of diensten
– 100% annuleringskosten na aanschaf. Er geldt geen herroepingsrecht voor zakelijke Opdrachtgevers. Opdrachtgever heeft geen recht op restitutie, tenzij er sprake is van gebreken aan de Producten en/of diensten. In dat geval dient Opdrachtgever een klacht daarover in te dienen bij Opdrachtnemer.
In-company trainingen
– Bij annulering tot 1 maand voor aanvang van de uitvoering bedragen de annuleringskosten 20% van het overeen gekomen totaalbedrag;
– Bij annulering binnen 1 maand voor aanvang van de uitvoering bedragen de annuleringskosten 50% van het overeen gekomen totaalbedrag;
– Bij annulering vanaf de datum van aanvang bedragen de annuleringskosten 100%.
– Opdrachtgever mag maximaal éénmaal de geplande datum verzetten, mits dit uiterlijk 24 uur voor aanvang wordt verzocht aan Opdrachtnemer. De nieuwe datum dient binnen 6 maanden na de oorspronkelijke datum gepland te worden. Opdrachtgever is tevens verplicht het eventuele prijsverschil tussen het tarief op de oude en nieuwe datum te voldoen aan Opdrachtnemer. Bij meerdere verzoeken tot verzetten of een verzoek binnen 24 uur voor aanvang, is enkel annulering mogelijk tegen 100% annuleringskosten.
Losse 1:1 sessies:
– Bij annulering tot 14 dagen voor aanvang bedragen de annuleringskosten 20% van het overeen gekomen totaalbedrag;
– Bij annulering binnen 14 dagen voor aanvang bedragen de annuleringskosten 30% van het overeen gekomen totaalbedrag;
– Bij annulering vanaf de datum van aanvang of bij no show bedragen de annuleringskosten 100%.
– Opdrachtgever mag maximaal éénmaal de geplande datum verzetten, mits dit uiterlijk 24 uur voor aanvang wordt verzocht aan Opdrachtnemer. De nieuwe datum dient binnen 6 maanden na de oorspronkelijke datum gepland te worden. Opdrachtgever is tevens verplicht het eventuele prijsverschil tussen het tarief op de oude en nieuwe datum te voldoen aan Opdrachtnemer. Bij meerdere verzoeken tot verzetten of een verzoek binnen 24 uur voor aanvang, is enkel annulering mogelijk tegen 100% annuleringskosten.
Social media beheer
– Bij annulering tot 1 maand voor de startdatum bedragen de annuleringskosten 20% van het overeen gekomen totaalbedrag;
– Bij annulering binnen 1 maand voor de startdatum bedragen de annuleringskosten 50% van het overeen gekomen totaalbedrag;
– Bij annulering vanaf de startdatum bedragen de annuleringskosten 100%.
– Social media beheer wordt aangeboden in abonnementsvorm en betreft een duurovereenkomst. Wanneer er gestart is met de uitvoering van de Overeenkomst, is deze maandelijks opzegbaar tegen het einde van de kalendermaand conform artikel 6 lid 1 van deze algemene voorwaarden.
– Voorafgaand aan de uitvoering van social media beheer vindt de inrichting van de social media accounts plaats. Dit wordt separaat op de factuur vermeldt en is niet meer annuleerbaar. Indien opdrachtgever de Overeenkomst wenst te annuleren, bedragen de kosten voor dit onderdeel in afwijking van het voorgaande 100%.
Workshops en/of evenementen op een bepaalde datum
– Tickets voor een event op een bepaalde datum of voor een bepaalde periode, zoals workshops, trainingen of netwerk evenementen, zijn niet restitueerbaar. Indien Opdrachtgever de aankoop van een ticket wil annuleren, bedragen de annuleringskosten 100%. De ticketprijs wordt namelijk gebaseerd op de door Opdrachtnemer te maken kosten voor een event en het aantal deelnemers. Er kan geen restitutie worden geboden.
– Opdrachtgever mag wel in overleg met Opdrachtnemer het ticket overdragen aan een derde partij;
– Opdrachtgever mag eenmalig en tot uiterlijk 1 week voor de dag van het evenement de deelname verzetten naar een later evenement, mits dit beschikbaar is en mits dit uiterlijk binnen 1 jaar na de oorspronkelijke datum van het evenement plaatsvindt. Binnen een week voor aanvang van het evenement wordt een verzoek tot verzetten niet meer gehonoreerd, tenzij uitdrukkelijk anders is overeen gekomen met Opdrachtnemer.
- 4. Indien Opdrachtnemer met Opdrachtgever een betalingsregeling is overeengekomen, zal de betalingsregeling bij annulering komen te vervallen en is het totale resterende bedrag per direct opeisbaar door Opdrachtnemer. Opdrachtgever is in dat geval verplicht het volledige bedrag per omgaande te voldoen aan Opdrachtnemer.
- Opdrachtgever is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en zal Opdrachtnemer vrijwaren voor hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.
- Opdrachtnemer heeft het recht alle reeds door Opdrachtgever betaalde bedragen te verrekenen met de door Opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding.
- Bij annulering of opzegging zal toegang tot eventuele digitale Producten en/of diensten en applicaties waarmee gewerkt wordt per de einddatum worden opgeheven. De eventuele (inlog)gegevens van Opdrachtgever zullen door Opdrachtnemer direct na beëindiging worden verwijderd. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het veilig bewaren van diens inloggegevens en ontwerpen.
- Opdrachtnemer heeft ten alle tijden het recht een gesloten overeenkomst met Opdrachtgever op te zeggen zonder inachtneming van enige opzegtermijn. Opdrachtgever is in een dergelijk geval verplicht het tot dan toe uitgevoerde gedeelte aan Opdrachtnemer te voldoen en zal enkel voor het eventueel resterende verschil restitutie ontvangen, behoudens indien de beëindiging toerekenbaar is aan Opdrachtgever.
Artikel 8. Tarieven en prijswijzigingen
- Opdrachtnemer heeft het recht om eenmaal per jaar haar tarieven te verhogen. Eventuele duurovereenkomsten kunnen tegen het einde van een kalendermaand met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand door Opdrachtgever opgezegd worden indien hij het niet eens is met de prijsverhoging.
- Tarieven worden altijd gecommuniceerd exclusief btw en overige kosten, zoals verzend- en reiskosten en reistijd, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
- Opdrachtnemer berekent diensten ofwel op basis van uurtarieven die Opdrachtnemer vooraf met Opdrachtgever overeenkomt ofwel op basis van een vooraf vastgesteld en overeengekomen bedrag per dienst of product. Indien na het sluiten van de overeenkomst het niveau van lonen en (grondstof)kosten, al dan niet op grond van een wettelijke verplichting, stijgt, heeft Opdrachtnemer het recht haar tarief dienovereenkomstig te verhogen. Opdrachtgever is verplicht tot betaling van deze prijsverhoging.
- Indien Opdrachtnemer berekent op basis van uurtarieven, wordt voordat Opdrachtnemer aan een opdracht begint, een inschatting gemaakt van zowel de inhoud van de dienstverlening, als de kosten die hiermee gemoeid zijn. Opdrachtgever kan aan deze inschatting echter geen rechten ontlenen.
- Indien niet uitdrukkelijk een tarief is overeengekomen, zal het tarief worden vastgesteld aan de hand van de werkelijk bestede uren en de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer.
- Indien Opdrachtnemer een vast tarief met Opdrachtgever is overeengekomen, heeft Opdrachtnemer het recht tot verhoging van dit tarief wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en dit niet toerekenbaar is aan Opdrachtnemer, dat in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden verwacht, dat Opdrachtnemer de overeengekomen werkzaamheden verricht tegen het oorspronkelijk overeengekomen tarief. Opdrachtnemer stelt Opdrachtgever hiervan uiteraard direct op de hoogte. Opdrachtgever is verplicht tot betaling van deze meerkosten.
- Opdrachtnemer specificeert facturen naar opdracht en in geval van uurtarieven naar het aantal uren dat daarmee gemoeid is.
- Opdrachtnemer heeft het recht vóór aanvang van de werkzaamheden en tussentijds de uitvoering van haar werkzaamheden op te schorten totdat Opdrachtgever een door Opdrachtnemer in redelijkheid vast te stellen voorschot voor de te verrichten werkzaamheden heeft betaald, dan wel daarvoor zekerheid heeft verstrekt.
- Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht is volbracht of de tijd waarvoor zij is verleend, is verstreken, heeft Opdrachtnemer recht op betaling van honorarium over en kosten van het reeds uitgevoerde deel van de werkzaamheden.
Artikel 9. Betaling en wanbetaling
- Indien betaling op factuurbasis geschiedt, dient betaling van 1:1 sessies te geschieden binnen 7 dagen na factuurdatum en alle overige Producten en/of diensten binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze, tenzij uitdrukkelijk anders is overeen gekomen.
- Opdrachtnemer hanteert de volgende betalingsvoorwaarden:
Fysieke en/of digitale Producten en tickets voor workshops of evenementen:
- Direct 100% online betalen bij aankoop
In-company trainingen:
- 50% van het overeengekomen totaalbedrag direct bij aangaan van de overeenkomst en uiterlijk voor aanvang van de uitvoering;
- 50% van het overeengekomen totaalbedrag direct na afronding van de training.
1:1 sessies:
- 100% van het overeengekomen totaalbedrag direct bij aangaan van de overeenkomst en uiterlijk voor aanvang van de uitvoering;
Social media beheer:
- De eerste factuur voor het inrichting van de accounts dient direct bij het sluiten van de overeenkomst te worden voldaan en uiterlijk voor de startdatum;
- De beheer diensten worden maandelijks vooraf op de 1e van de maand door Opdrachtnemer gefactureerd en dienen binnen de factuurtermijn van 14 dagen te worden voldaan.
- Bij niet tijdige en/of niet volledige betaling is Opdrachtgever zonder verdere ingebrekestelling onmiddellijk van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag de wettelijke (handels)rente verschuldigd tot de dag van algehele voldoening.
- Is Opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van Opdrachtgever, ook indien de (buiten)gerechtelijke kosten hoger zijn dan de door de rechter toegewezen proceskostenvergoeding.
- De buitengerechtelijke incassokosten bedragen 15% van het openstaande (niet of niet volledig betaalde) bedrag met een minimum van € 150,00.
- In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van Opdrachtgever zullen de vorderingen van Opdrachtnemer en de verplichtingen van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn.
- Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter voldoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt Opdrachtgever, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
- In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag.
- Bij uitblijven van volledige betaling door Opdrachtgever, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst middels een schriftelijke verklaring te ontbinden of haar verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten totdat de betaling alsnog is geschied dan wel Opdrachtgever hiervoor deugdelijke zekerheid heeft gesteld. Voornoemd opschortingsrecht heeft Opdrachtnemer eveneens indien zij al voordat Opdrachtgever in verzuim is met de betaling gegronde redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van Opdrachtgever te twijfelen.
Artikel 10. Geheimhouding
- Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van deze overeenkomst uit enige bron hebben verkregen. Daaronder valt alle vertrouwelijke informatie omtrent de activiteiten van Opdrachtgever en de daarmee gelieerde ondernemingen. Voor het overige geldt informatie als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
- Voorgaande geldt niet indien wettelijke of beroepsregels een informatieplicht opleggen of indien partijen voor zichzelf optreden in een tucht-, civiele- of strafprocedure.
- Overtreding van deze verplichting is voor de gedupeerde (Opdrachtnemer of Opdrachtgever) een geldige reden voor onmiddellijke ontbinding van de overeenkomst zonder gehouden te zijn tot enige schadevergoeding.
- De gegevens en informatie die Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekt en Opdrachtnemer verzamelt, zal Opdrachtnemer zorgvuldig en vertrouwelijk bewaren.
- Opdrachtnemer heeft niet het recht de informatie die haar door Opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld te gebruiken voor een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen, behoudens de hiervoor genoemde uitzonderingen.
- Opdrachtnemer mag de persoonsgegevens van Opdrachtgever afkomstig uitsluitend en alleen gebruiken in het kader van de uitvoering van haar leveringsplicht of het afhandelen van een klacht. Het is Opdrachtnemer niet toegestaan om de persoonsgegevens van Opdrachtgever uit te lenen, te verhuren, te verkopen of op een of andere wijze openbaar te maken.
- Bij het bezoeken van de website van Opdrachtnemer kan Opdrachtnemer informatie van Opdrachtgever over het gebruik van de website verzamelen door middel van cookies. De informatie die Opdrachtnemer verzamelt middels cookies kan voor functionele en analytische doeleinden worden gebruikt.
- Opdrachtgever dient zich te allen tijde respectvol te gedragen jegens Opdrachtnemer en eventuele andere deelnemers tijdens workshops en evenementen. Bij het niet voldoen aan deze verplichting kan Opdrachtnemer deelname en toegang tot het evenement beëindigen, zonder dat Opdrachtgever recht heeft op restitutie of enige schadevergoeding.
- Bij overtreding van de geheimhoudingsbepalingen zal een direct opeisbare boete verschuldigd zijn door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer van € 5.000,00 per overtreding, vermeerderd met
€ 500,00 voor elke dag dat de overtreding voortduurt, tot een maximum van € 50.000,00 onverminderd de verplichting van Opdrachtgever om de daaruit voortvloeiende schade te vergoeden.
Artikel 11. Gebreken; klachttermijnen
- Klachten over de verrichtte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Opdrachtnemer. Indien een klacht niet tijdig is ingediend, vervalt elk klachtrecht.
- Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht een klacht te onderzoeken.
- Klachten schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
- Indien een klacht gegrond is, zal Opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor Opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door Opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt. Het is ter keuze van Opdrachtnemer of zij (gedeeltelijke) restitutie aanbiedt.
- Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of zinvol is, zal Opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn indien de oorzaak van de gebreken toerekenbaar is aan Opdrachtnemer en binnen de grenzen van artikel 12.
Artikel 12. Aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer neemt met de overeenkomst een inspanningsverbintenis op zich en zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
- Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot enkel en alleen directe schade en ter hoogte van maximaal hetgeen de aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer uitkeert dan wel maximaal de factuurwaarde van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, bij duurovereenkomsten beperkt tot 2 maanden.
- Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor door derde partijen geleden schade. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele door derde partijen geleden schade.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade veroorzaakt door bij de uitvoering ingeschakelde derde partijen. Indien Opdrachtgever schade heeft geleden door de dienstverlening van een derde partij, dient hij zich rechtstreeks tot deze derde partij te wenden. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op door derde partijen geleverde Producten en/of diensten. Opdrachtnemer zal uiteraard haar medewerking verlenen aan het verstrekken van door Opdrachtgever daartoe benodigde informatie.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor bij Opdrachtgever of derden ontstane schade die het gevolg is van:
– het niet voldoen aan de in deze voorwaarden opgenomen verplichtingen voor Opdrachtgever;
– de verstrekking van onjuiste of onvolledige gegevens of informatie door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer, of anderszins het gevolg is van een handelen of nalaten van Opdrachtgever;
– ondeskundig, onjuist of oneigenlijk gebruik producten of diensten door Opdrachtgever;
– het niet opvolgen van adviezen en/of instructies van Opdrachtnemer door Opdrachtgever;
– gebruik van de dienstverlening voor andere doeleinden dan waarvoor deze bedoeld is door Opdrachtgever of derden;
– een langere uitvoerings- of levertermijn dan oorspronkelijk voorzien, ongeacht welke oorzaak daaraan ten grondslag ligt;
– fouten in gebruikte apparatuur, software, applicaties of programmatuur;
– storingen, onderbrekingen of het niet bereikbaar zijn in de ruimste zin van het woord van de digitale producten en/of diensten en/of internet;
– tegenvallende resultaten en/of het niet behalen van beoogde doelstellingen e.d.;
– inbreuken op intellectuele eigendomsrechten, auteursrechten of privacy rechten van Opdrachtnemer of derden wegens door Opdrachtgever verstrekte gegevens of andere informatie zoals foto’s van derden. Opdrachtgever dient te allen tijde ervoor te zorgdragen dat hij voldoet aan de intellectuele eigendomsrechten van derden;
– het aanmaken van social media accounts en alle gevolgen daarvan. Indien Opdrachtnemer dit voor Opdrachtgever uitvoert, gebeurt dat te allen tijde in naam van Opdrachtgever;
– het niet veilig bewaren van inloggegevens voor social media accounts of het gehackt worden daarvan;
– het niet of niet veilig bewaren van ontwerpen. Na beëindiging van de Overeenkomst zal Opdrachtnemer alle gegevens en ontwerpen verwijderen. Indien Opdrachtgever deze niet veilig bewaard, zijn deze niet meer te reproduceren.
- Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade van Opdrachtgever ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de opdracht.
- Een vordering tot vergoeding van schade dient uiterlijk binnen 14 dagen nadat Opdrachtgever de schade heeft ontdekt of redelijkerwijze had kunnen ontdekken, bij Opdrachtnemer te zijn ingediend, bij gebreke waarvan het recht op schadevergoeding vervalt. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijn geldt een verjaringstermijn van één jaar.
- Indien Opdrachtnemer bij de uitvoering van de werkzaamheden een voor de Opdrachtgever kenbare vergissing maakt, is deze gehouden Opdrachtnemer daarvan in kennis te stellen onmiddellijk nadat hij de vergissing had ontdekt of had kunnen ontdekken. Indien hij nalaat die vergissing bij Opdrachtnemer te melden, is deze voor de schade niet aansprakelijk.
- De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Opdrachtnemer of indien dwingendrechtelijke bepalingen zich hiertegen verzetten.
Artikel 13. Overmacht
- Indien Opdrachtnemer haar verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een haar niet toerekenbare oorzaak, waaronder begrepen maar daartoe niet beperkt, ziekte van haarzelf, werknemers of ingeschakelde derden, epidemieën of pandemieën, maatregelen van overheidswege, storingen in het computernetwerk of andere technische storingen, tekortkomingen van leveranciers van Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden en andere stagnatie in de normale gang van zaken binnen haar onderneming of die van Opdrachtgever, worden die verplichtingen opgeschort tot het moment dat Opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen.
- Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan omstandigheden die niet te wijten zijn aan schuld van Opdrachtnemer, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor rekening komen van Opdrachtnemer. Naast deze uitleg van overmacht uit hoofde van de wet en jurisprudentie wordt onder overmacht tevens begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of onvoorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is de verplichtingen na te komen.
- Indien de periode van overmacht langer duurt dan 2 maanden of blijvend van aard is, zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang, door middel van schriftelijke kennisgeving, zonder rechterlijke tussenkomst, te ontbinden zonder dat partijen aanspraak kunnen maken op enige schadevergoeding.
- Indien Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht haar verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, heeft Opdrachtnemer het recht om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. Opdrachtgever is verplicht deze factuur te voldoen alsof er sprake is van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 14. Intellectuele eigendom
- Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot producten van de geest welke zij gebruikt of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de overeenkomst met Opdrachtgever, voor zover op die producten in juridische zin rechten kunnen bestaan of worden gevestigd.
- Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot (online) workshops, cursussen, trainingen of adviezen, ontwerpen en/of andere geestesproducten en de daarbij behorende middelen zoals e-books, video’s, inloggegevens, kortingscodes en/of werkboeken, een en ander in de ruimste zin van het woord, al dan niet met inschakeling van derden, aan derden te verstrekken, te verveelvoudigen, openbaar te maken, te be- of verwerken, of te exploiteren anders dan tot het inwinnen van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van Opdrachtnemer. De tussen partijen gesloten overeenkomst omvat geen enkele overdracht of verplichting tot overdracht van een intellectueel eigendomsrecht van Opdrachtnemer aan Opdrachtgever.
- Opdrachtnemer heeft het recht de door haar vervaardigde geestesproducten, welke haar (intellectueel) eigendom blijven, waaronder maar niet gelimiteerd tot (online) workshops, cursussen, trainingen of adviezen, ontwerpen en/of andere geestesproducten en de daarbij behorende middelen zoals e-books, video’s, inloggegevens en/of werkboeken, een en ander in de ruimste zin van het woord, te gebruiken voor andere (online) workshops, cursussen, trainingen, ontwerpen en/of content. Opdrachtgever mag deze door Opdrachtnemer vervaardigde geestesproducten echter niet gebruiken voor andere doeleinden of be- of verwerken, behoudens uitdrukkelijke toestemming daartoe van Opdrachtnemer.
- De rechten van intellectuele eigendom van derden welke Opdrachtnemer in licentie gebruikt mag Opdrachtgever nimmer wijzigen, verveelvoudigen, openbaren of exploiteren. Denk aan accounts voor applicaties en systemen.
- Opdrachtgever garandeert gerechtigd te zijn de van Opdrachtgever afkomstige informatie, teksten en bescheiden te gebruiken en vrijwaart Opdrachtnemer tegen elke aanspraak van derden gebaseerd op schending van een intellectueel eigendomsrecht, auteursrecht of copyright recht.
- Eventueel aan Opdrachtgever verstrekte kortingscodes zijn strikt persoonlijk en mogen niet met derde partijen worden gedeeld of openbaar worden gemaakt.
- Bij overtreding van de intellectuele eigendomsbepalingen zal een direct opeisbare boete verschuldigd zijn door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer van € 5.000,00 per overtreding, vermeerderd met € 500,00 voor elke dag dat de overtreding voortduurt tot een maximum van
€ 50.000,00 onverminderd de verplichting van Opdrachtgever om de daaruit voortvloeiende schade te vergoeden
Artikel 15. Toepasselijk recht en geschillen
- De rechtbank Limburg locatie Roermond is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij onder gewoon (gebruikelijk) voorbehoud dwingend recht een andere rechter bevoegd is.
- Op elke opdracht en daaruit voortvloeiende overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
- Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.